E-Printbloggen

Omöjligt är en åsikt – inte fakta!

alexander - 30 april

Vi träffade Rufus Lidman häromdan. En inspirerande och klok entreprenör som gav oss nya insikter och bekräftade en del av det vi tidigare sett och känt. Han pratade om blockkedjeteknik så att vi alla kan förstå. En teknik (databasbaserad) som revolutionerar transaktioner och som kan förändra världen.

Steget från crowdfunding till att använda blockkedjetekniken går rekordsnabbt. Och självklart behövs en sund skepsis, men med goda partners blir detta mer och mer intressant.

Här kan du läsa mer

VD och ägare
Alexander Jensen

En unik bokrelease!

alexander - 23 april

Vi är mycket stolta över att, i samarbete med Micke Becker, kunna presentera ett unikt tryckprojekt. 1996 startade Micke Becker Sveriges mest kända nattklubb – Spybar.

Sedan dess har det, som man säger, runnit en del vatten under broarna. Och nu har Micke sedan flera år tillbaka sitt engagemang i Becker Network – ett nätverk för ägare och/eller beslutsfattare med inriktning på affärer.

Efter mer än ett års arbete blev boken om Becker Network äntligen verklighet.
Nätverket, med mottot Power of Friendship, består av drygt 80 företag som alla delar en vision om framgångsrika affärer – med varandra och externt.
På närmare 350 sidor i 4-färg visar vi en kavalkad av bilder med nätverkets medlemmar, alla resor och de event som ingår i medlemskapet.

Med bildhantering, originalproduktion, projekthantering och tryckkunskap står E-Print, tillsammans med Becker Network, för en produktion av ett medlemsmagasin utöver det vanliga.

Med releasekvällen, torsdag 12 april, gav vi tryckbranschen en uppdatering i hur man jobbar med mer omfattande trycksaker samtidigt som vi visade vårt nätverk hur ett modernt kommunikationsföretag arbetar.

VD och ägare
Alexander Jensen

AMAB blir nu E-Print – Nya tidens kontorsprodukter

alexander - 21 februari

Efter att i många år arbetat med varumärket ”AMAB”, moderniserar vi nu vår kommunikation och kommer framöver att arbeta under namnet ”E-Print – Nya tidens kontorsprodukter”.

Det är ett naturligt steg i vår strävan att presentera E-Print som din kompletta leverantör av allt inom kommunikation. Du som befintlig kund kommer inte att märka någon skillnad i våra dagliga kontakter. Vi kommer att fortsätta att leverera allt inom kontors- och profilprodukter precis som tidigare. Vår avsikt är att ytterligare lyfta vårt redan starka och inarbetade varumärke och förenkla vår kommunikation.

Vi kommer successivt att förändra och ytterligare förbättra vår digitala närvaro, men redan nu kan du klicka här och se hur vår nya profil tar form.

Och snart kommer nästa steg där vi lanserar en helt ny webbshop där du kan handla allt inom profil- och reklamprodukter. Vi återkommer inom kort med mer information om detta.

VD och ägare
Alexander Jensen

Tryck till – även i år!

alexander - 25 januari

Behöver man verkligen trycka analoga visitkort?

alexander - 18 januari

Ja, måste man det? Vi lever väl i den moderna, digitala eran! Eller kan det finnas olika skäl som fortfarande gör att det är värt att trycka visitkort? Ja, absolut, jag kan komma på många!

1. Det visar att du är proffsig och tänker på detaljer.

2. ”Vi har alltid gjort så.” Kanske inte det bästa skälet, men OK då. Är det ditt skäl kanske du mest ska fokusera på lågt pris och inte så mycket annat.

3. Den du ger kortet till kan enkelt ge det vidare – underskatta inte den effekten.

4. ”Alla mina konkurrenter har det.” Se punkt 2.
 
5. Du vill sticka ut! Att trycka ett visitkort skapar kreativa möjligheter du inte kommer i närheten av om du bara är digital. Format, material, färger, tryckeffekter (se mer nedan).

6. Du ska åka till Japan. Då är visitkortet både heligt och en vetenskap. Det måste vara på japanska. Din titel avgör vem du får träffa. Materialet är superviktigt, fint ska det va! Här gäller det att ta hjälp av proffs.

7. Du nätverkar mycket. Tänk själv när du står vid ståbordet och delar visitkort med 5-6 andra. Syns du eller skäms du?

8. Du verkar i en konservativ bransch. Tänk då på; sober formgivning, seriösa typsnitt, återhållsamt i färger och effekter.

9. Alla visitkort har en baksida! Bästa stället att samla dina digitala länkar; hemsida, Linkedin, Facebook, Instagram, Twitter, Snapchat, SlideShare, Youtube... Det börjar ju faktiskt bli mycket att hålla reda på nu.

10. Du vill ju att din logotyp ska synas. Tryckta visitkort syns, lever och sprids.

Frågar du oss så kan vi prata format och form (rektangulära, kvadratiska, runda, triangulära). Papper (tjocklek, färg, glansigt, matt, skrovligt). Annat material (plast, metall, kartong). Effekter (präglat, folierat, stansat). Formgivning (professionell formgivare, snickra själv).

Ladda ner vår gratisguide och få lite mer inspiration. Och tveka inte att kontakta oss för mer information!

VD och ägare
Alexander Jensen

Nu bjuder vi på hockeyfest på Hovet!

alexander - 19 december

Äntligen är det dags för säsongens publikmatch. Fredag 26 januari tar vi emot Modo på Hovet – och du är bjuden. Vi står för biljetten och bjuder även på trevligt sällskap och en öl eller två.

Alla som kommer bidrar också till AIK:s hockeysatsning. För varje åskådare skänker vi, och alla övriga sponsorer, en krona. Fyller vi Hovet blir det många sköna kronor till både elit- och ungdomssatsning.

Visst vill du också hänga med och se högklassig hockeyunderhållning!
Kontakta din kontaktperson omgående så ser vi till att du säkert har en plats.

Vi ses på läktaren för att heja fram vårt favoritlag!

Väl mött!
Alexander Jensen
VD och ägare

Vad är du färgad av?

alexander - 27 november

Tänk vad enkelt det skulle vara om samma färg var likadan – om du förstår hur jag menar. Men nu är det inte riktigt så. Ibland så är det till och med så att samma färg kan se väldigt olika ut beroende på var du ser den.

Därför vill vi gärna försöka reda ut begreppen litegrann, utan att bli alltför tekniska.

Om vi kan prata samma färgspråk från början så undviker vi missförstånd, och du får en trycksak som stämmer överens med dina förväntningar.

Det finns några enkla saker att tänka på när vi pratar färger:
1. De färger du ser på en bildskärm kommer aldrig att se likadana ut på papper.
Vi kan försöka komma nära, men en bildskärm visar bakbelysta färger i digital form, det går inte att efterlikna helt på papper.
2. Om du dessutom jämför två bildskärmar så kan du vara ganska säker på att färgerna skiljer sig åt mellan skärmarna.
3. Samma färg kommer också att se olika ut beroende på vilket papper du vill att vi ska trycka på. Obestruket, matt, silk eller glättat papper ger dig fyra olika resultat vid vanligt offset- eller digitaltryck.
4. Och om vi sedan använder en storformatsskrivare för att printa en affisch eller Rollup så får vi troligen ytterligare nyansskillnader.

MEN... ta nu inte detta alltför negativt.

Det viktiga är att vi är medvetna om de begränsningar och möjligheter som finns innan vi trycker.

Och om du vill så tar vi alltid – om tid finns – fram provtryck så att du kan bedöma och bestämma hur just du vill ha dina trycksaker.

Vill du veta mer om detta så pratar du med din kontaktperson hos oss. Nu direkt eller nästa gång ni ses!

VD och ägare
Alexander Jensen

Hur stort är ett papper egentligen?

alexander - 16 oktober

Bra fråga - svaret är väl A4? Men hur stort är ett A4-papper*? Och den mer intressanta frågan: varför? Det vill säga, vem kom på att ange pappersformat på detta sätt och varför?

Det är en ganska lång historia som började på 1700-talet med en tysk fysiker som hette Lichtenberg. Den som är intresserad av hela historien kan med fördel läsa mer på https://sv.wikipedia.org/wiki/Pappersformat

För oss i tryckeribranschen är det viktigaste att vi och våra kunder pratar samma språk när vi bestämmer vilka format olika trycksaker ska ha. Format som kan bestämmas av många olika faktorer;

ska trycksaken passa i vanliga pärmar? A4 är nästan helt givet.
ska den synas och vara lättläst men ändå vara hyfsat enkel att ta med? A5 kanske?
ska den få plats i fickan? A6 eller kanske lite mindre?

Poängen är att i stort sett alla tryckpressar är anpassade efter A-formaten, vilket gör att ekonomi går hand-i-hand med minimalt pappersspill.
Men det är inte hela sanningen. Det finns gott om andra standardiserade format som fungerar ekonomiskt och som samtidigt kan göra att din trycksak sticker ut lite mer från mängden.

Ett gott råd är att du – när du ska skapa eller beställa en trycksak – pratar med tryckeriet så tidigt som möjligt. Vi kan ge dig råd i allt som rör pappersvalet och hur det inverkar på utseende och intryck, tryckekonomi och inte minst kostnader för distribution. Ett smart val kan spara många sköna kronor i porto- eller fraktkostnader.

För att hjälpa dig på traven har vi gjort en liten smart fickguide med uppgifter om de vanligaste formaten, trycksaksvikter, mm, fråga efter den nästa gång vi ses. Eller ladda ner den här.

*Ett A4-papper är exakt 210 mm brett och 297 mm högt.

VD och ägare
Alexander Jensen

Livet är inte bara fotboll och friidrott!

alexander - 21 augusti

Efter en ganska märklig sommar med måttliga temperaturer –lite regn, men skön avkoppling – är det dags för ny- och omladdning. Och en kommande ny säsong i hockeyallsvenskan!
Nej, det är inte optimalt att AIK ligger kvar där – men som sponsor ser vi fram emot en häftig säsong med publiksuccéer mot till exempel Leksand. En klassiker oavsett division.
Och på E-Print gillar vi läget. Vill du hänga med på en match, kontakta mig redan nu så ordnar vi en helkväll med match och mat.
Dessutom har vi ju säsongens publikmatch då AIK bjuder alla supporters på gratis inträde! Självklart är vi med och bidrar till denna happening. Var med och fyll Globen du också.
Mer information om gratismatchen återkommer vi till så fort datumet är spikat.
Vi ses på läktaren säsongen 17/18 för att heja fram vårt favoritlag!
Väl mött!

Alexander Jensen
VD och ägare

Peking i Kina, São Paulo i Brasilien, Lima i Dalarna – våra kunder har aldrig varit närmare! Eller som man också kan säga: vår vardag som producent av avhandlingar för våra blivande specialister är härlig, häftig och högtidlig!

alexander - 14 juni

Det är inte helt lätt att sätta en enda rubrik på ett inlägg som handlar om globalisering, kompetens och lokal serviceanda på en och samma gång. Och där vår styrka som en lokal, central och givetvis global leverantör spelar stor roll för våra kunder!

Då vi jobbar med många av dom stora institutionerna har vi både förmånen och utmaningen att jobba med dagens och morgondagens specialister inom en mängd olika områden. Gemensamma nämnaren för vår del är utmaningen att hantera önskemål, tolka uttryck och färdigställa avhandlingar för väldigt olika beställare – där vi också kan bidra med vår specialistkunskap. Papper, färger, bildhantering, effekter mm. Och med snabba leveranstider av färdiga trycksaker. Beställningar som ofta sker i en stressad situation, där våra kunder inte ska behöva känna oro över sena deadlines och tekniska frågor. Men med dagens automatiserade system – med E-Print i framkant – fungerar detta både normalt, snabbt och effektivt.

Och vi är både oerhört stolta och lagom blygsamt ödmjuka över alla våra väldigt nöjda kunder inom detta område. Eller som en av våra kunder sa:
”Det som är en av mitt livs största händelser är vardagsmat för er, ändå hanterade ni mig på ett verkligen bra och högklassigt sätt!!!”

Om du vill veta mer och är intresserad av att se exempel på detta, kontakta mig på a.jensen@eprint.se eller vår försäljningschef Sven-Eric Ingblom på s-e.ingblom@eprint.se

VD och ägare
Alexander Jensen