E-Printbloggen

Blir du lack*? Eller bara matt*?

alexander - 3 maj

Oavsett vilket så behöver du självklart ha en partner som kan tolka och uppfylla dina behov av kommunikation på rätt nivå.

Och i vår extremt digitala* värld, någon som kan reda ut och presentera hur du IRL* kan hjälpa dig att vara analog* på ett sätt som gör att du både sticker ut och blir ihågkommen.
På rätt nivå menar vi någon som både kan hjälpa dig med innehållet – om det behövs – men framför allt förstår hur man…

designar budskap
förpackar det
väljer rätt papper
kan föreslå extra effekter*
har koll på value for money*

…vilket leder till ROI*.
OOPS! Det är nu alla val kan uppstå. Men du kan vara lugn, ta kontakt med oss så guidar vi dig genom alla möjligheter som får dig och din kommunikation att synas och ge avtryck.

* Digital kommer från engelskans digit (för siffra) som i sin tur kommer från latinets digitus i betydelsen finger. Konstigare än så är det inte 🙂
* Analog, se IRL.
* IRL. In real life – dvs där vi alla är den mesta av vår tid.
* Effekter, lack, matt. Japp, vi kan ge dig hur många olika förslag som helst. Blanka papper. Matta papper. Olika lackeffekter. Präglingar. Folieringar. Med mera…
* Value for money. Äsch, du fattar…
* ROI. Om du inte fattar denna så kanske du ska välja en annan partner?

VD och ägare
Alexander Jensen

Är social och digital marknadsföring döden för tryckbranschen?

alexander - 3 februari

Det finns de som hävdar det – vi på E-Print  och Marketinghouse tror tvärtom. Dels så kan man numera trycka upp exakt det antal som man behöver för stunden, kampanjen, eventet etc. Inga pengar läggs på överex som inte går åt eller delats ut. Du kan även göra ändringar hela tiden inför nya upplagor.
Dessutom ökar trenden med att personifiera innehållet i all digital marknadsföring. Och då pratar vi inte bara om att skriva förnamn t ex i epostutskick. Det finns en massa andra möjligheter till personifierad marknadsföring vilket gör att fler känner att man riktar sig till just dem. Vilket i lika hög grad gäller det tryckta materialet.
 
Men även om du inte trycker lika stora upplagor längre så ökar ändå behovet av att ha professionellt material för att kunna dela ut ut i t.ex i sociala medier, i bloggen, epostutskick, på webben etc.

Som Annica Thorberg från Marketinghouse visade i sin Linkedin-presentation på E-Prints frukostseminarium den 3 februari 2017, måste man som företag i sin content marketing-strategi ha en tydlig plan för vilken typ av material som ska läggas till själva texten. Idag är det viktigare än någonsin, särskilt eftersom det flödar så otroligt mycket innehåll på Linkedin. De inlägg som får störst uppmärksamhet, gillare, kommentarer och delningar har alltid bra media (bild, infografik, cinemagrafik eller en video).

Jag ser dagligen företag som på Linkedin lägger ut material i form av PDF:er, bilder, videos etc som är av rätt dålig kvalitet.  Eller t o m använder material som inte är självklart att man har rätt att använda.

Och en av framgångarna på sociala medier för att få uppmärksamhet är just att olika typer av inlägg är snygga, sticker ut och skapar nyfikenhet ökar intresset, engagemanget och t o m får läsaren att klicka på länken just in till ditt företag

I inbound marketingstrategi är digitalt framtaget material nyckeln
 
I en inbound marketing-strategi handlar det om att jobba med tre delstrategier, SEO (sökoptimering på webb), sociala medier och blogg. Allt i syfte att öka trafiken in till webben och konvertera besökare till leads. Och har ditt företag påbörjat detta arbete, ja då är det ännu viktigare att det affärsnyttiga materialet ditt företag tar fram har en professionell profil.

Min uppfattning är att det för sociala medier gäller samma regler som för all annan kommunikation; bara för att man har en bra kamera blir man inte en professionell fotograf, och bara för att man har Photoshop eller Indesign så blir man inte en bra reklambyrå. Bättre då att ta hjälp för att skapa professionellt material, mallar, layouter etc.
Det är därför E-Print inte bara har satsat på att vara ett digitaltryckeri utan erbjuder reklambyråhjälp, utskicksexpertis och profil- och presentprodukter – allt under samma tak. Med allt detta på plats ökar din och företagets chanser att synas bättre i alla kanaler och få bättre resultat.

Vill du ha presentationen från frukostseminariet den 3 februari är du varmt välkommen att hämta den här

VD och ägare
Alexander Jensen

Hur bild-ad är du?

alexander - 21 december

Ja, vi vet! Det här med bilder för tryck och webb kan vara
en djungel. Men vi kan ge dig lite enkel hjälp på traven.

För det första ska vi skilja på olika bilder, det finns både foton och illustrationer och dom kan bete sig lite olika. Sedan måste man ha koll på om bilden ska användas för tryck eller om den bara ska användas pånätet. Och innan vi går in på olika filformat så kan vi börja med att titta på
om bilden är ”högupplöst” och duger för tryck, eller om den är ”lågupplöst” och
bara fungerar för enkla utskrifter eller för användning på nätet.

Högupplöst, mycket information i bilden, många pixlar.

Lågupplöst, lite information i bilden, få pixlar.

Innan du skickar ett foto till tryck kan du göra ett enkelt test. Förstora eller zooma in bilden ordentligt på din skärm. Om fotot fortfarande ser skarpt ut på skärmen är det troligt att det duger för tryck.

För oss som jobbar professionellt med foton gäller programmet Photoshop och filformaten eps, tiff eller jpg. Kommer du med andra format för tryck blir vi ledsna och sätter oss på tvären.

Om fotona bara ska användas för visning på nätet är vi mer öppna och kan även ta emot gif, png eller pdf.

Illustrationer skapar vi i programmet Illustrator och här är finessen att göra dom som vektorgrafik. Det innebär att illustrationen är skapad av linjer och därmed blir skalbar, dvs den kan förstoras hur mycket som helst utan att tappa kvalitet. Gör samma test som med fotot så ser du direkt om illustrationen är vektoriserad. Här vill vi ha formaten ai, eps eller möjligen pdf, allt annat får oss på dåligt humör.

Och så tre jäätteviktiga saker!

1. Om du skickar din logotyp till oss för tryck så måste den vara i ai, eps eller pdf, inget annat duger.

2. Foton du har lagt in i ett Worddokument fungerar inte! Dom syns men dom finns inte – låter konstigt men så enkelt är det,

3. NEJ!! Man får inte ta bilder från nätet hur som helst. Skaffa tillstånd eller köp egna.

VD och ägare
Alexander Jensen

Trycket minskar! Nej, trycket ökar!

alexander - 28 november

Ja, vad gäller egentligen? Och har du som ska köpa trycksaker koll på vad som gäller? Eller tycker du kanske att papper är överflödigt i dagens digitala värld? Redan på 1990-talet myntades begreppen ”Det papperslösa samhället” och ”Det papperslösa kontoret” – begrepp som i mångt och mycket helt kommit på skam. Okej att större delen av nyhetsflödet idag är digitalt, men när det kommer till informationsmaterial för alla typer av företag så har bara sättet att hantera tryckt information förändrats radikalt.

Vi som är i tryckbranschen har också förändrat vårt sätt att producera och sälja våra tjänster. Och detta har i stora delar varit en oerhört positiv process – för oss, för våra kunder och för sa
mhället. Precis som i de flesta andra branscher har förändringen skapat både vinnare och förlorare.

Den tekniska utvecklingen

Om vi tittar på gamla/traditionella tryckerimetoder med stora tryckpressar och komplicerade processer så har utvecklingen gått spikrakt nedåt.
Är du nyfiken på tryckkonstens historia finns en fin presentation hos Tekniska Museet 

Men om vi tittar på digitala tryckprocesser ser det ut precis tvärtom. I en rapport som SmitherSpira publicerade redan 2014 ser vår framtid mycket ljus ut. Prognosen visar att från 2013 fram till 2024 så kommer digitaltrycket att växa med 225 %.

När jag startade E-Print 1980 hade varken jag, E-Print eller någon annan ens i sin vildaste fantasi kunnat förutspå den digitala utvecklingen, folks förändrade köpbeteende och möjligheterna att kunna hitta information, läsa och dela material tack vare Internet, webbplatser och sociala medier. Och liksom andra stora paradigmskiften har givetvis vår bransch förändrats.

Nu och framåt

Vår vardag har också förändrats genom att fler och fler trycksaksansvariga gör mycket original själva – men som egentligen inte har full kunskap om hur man designar bra trycksaker, och därför behöver hjälp och stöd från sin oss.

Digitaltrycket växer av självklara skäl, t ex genom ett utökat behov av att kunna trycka mindre upplagor och varianter på upplagor, samt personifiering som är möjligt på ett helt annat sätt genom digitaltryckning. Och detta skapar möjligheter att göra trycksakerna ännu mer målgruppsinriktade och koppla ihop den analoga och den digitala världen än mer.

Det har gjort att E-Print de senaste åren har förvärvat flera bolag för att även i framtiden fortsätta att vara längst fram i utvecklingen:

Nimbus Communication– vår egen reklambyrå/produktionsbyrå

AMAB – vårt kontors- och profilproduktföretag

Postwork – vår egen DR-specialist med allt inom adresser och distribution

Tillsammans med dig vill vi fortsätta att utveckla tryck och kommunikation!

Läs mer om våra tjänster på www.eprint.se/tjanster

VD och ägare
Alexander Jensen