E-Printbloggen

Är social och digital marknadsföring döden för tryckbranschen?

Alexander Jensen - fredag, februari 03, 2017

 

Det finns de som hävdar det – vi på E-Print  och Marketinghouse tror tvärtom. Dels så kan man numera trycka upp exakt det antal som man behöver för stunden, kampanjen, eventet etc. Inga pengar läggs på överex som inte går åt eller delats ut. Du kan även göra ändringar hela tiden inför nya upplagor.

Dessutom ökar trenden med att personifiera innehållet i all digital marknadsföring. Och då pratar vi inte bara om att skriva förnamn t ex i epostutskick. Det finns en massa andra möjligheter till personifierad marknadsföring vilket gör att fler känner att man riktar sig till just dem. Vilket i lika hög grad gäller det tryckta materialet.

 

Men även om du inte trycker lika stora upplagor längre så ökar ändå behovet av att ha professionellt material för att kunna dela ut ut i t.ex i sociala medier, i bloggen, epostutskick, på webben etc.

Som Annica Thorberg från Marketinghouse visade i sin Linkedin-presentation på E-Prints frukostseminarium den 3 februari 2017, måste man som företag i sin content marketing-strategi ha en tydlig plan för vilken typ av material som ska läggas till själva texten. Idag är det viktigare än någonsin, särskilt eftersom det flödar så otroligt mycket innehåll på Linkedin. De inlägg som får störst uppmärksamhet, gillare, kommentarer och delningar har alltid bra media (bild, infografik, cinemagrafik eller en video).

Jag ser dagligen företag som på Linkedin lägger ut material i form av PDF:er, bilder, videos etc som är av rätt dålig kvalitet.  Eller t o m använder material som inte är självklart att man har rätt att använda.

Och en av framgångarna på sociala medier för att få uppmärksamhet är just att olika typer av inlägg är snygga, sticker ut och skapar nyfikenhet ökar intresset, engagemanget och t o m får läsaren att klicka på länken just in till ditt företag

I inbound marketingstrategi är digitalt framtaget material nyckeln

 

I en inbound marketing-strategi handlar det om att jobba med tre delstrategier, SEO (sökoptimering på webb), sociala medier och blogg. Allt i syfte att öka trafiken in till webben och konvertera besökare till leads. Och har ditt företag påbörjat detta arbete, ja då är det ännu viktigare att det affärsnyttiga materialet ditt företag tar fram har en professionell profil.

Min uppfattning är att det för sociala medier gäller samma regler som för all annan kommunikation; bara för att man har en bra kamera blir man inte en professionell fotograf, och bara för att man har Photoshop eller Indesign så blir man inte en bra reklambyrå. Bättre då att ta hjälp för att skapa professionellt material, mallar, layouter etc.


Det är därför E-Print inte bara har satsat på att vara ett digitaltryckeri utan erbjuder reklambyråhjälp, utskicksexpertis och profil- och presentprodukter – allt under samma tak. Med allt detta på plats ökar din och företagets chanser att synas bättre i alla kanaler och få bättre resultat.


Vill du ha presentationen från frukostseminariet den 3 februari är du varmt välkommen att hämta den här



VD och ägare

Alexander Jensen