E-Printbloggen

Behöver man verkligen trycka analoga visitkort?

Alexander Jensen - onsdag, januari 18, 2017


Ja, måste man det? Vi lever väl i den moderna, digitala eran! Eller kan det finnas olika skäl som fortfarande gör att det är värt att trycka visitkort? Ja, absolut, jag kan komma på många!


1. Det visar att du är proffsig och tänker på detaljer.


2. ”Vi har alltid gjort så.” Kanske inte det bästa skälet, men OK då. Är det ditt skäl kanske du mest ska fokusera på lågt pris och inte så mycket annat.


3. Den du ger kortet till kan enkelt ge det vidare – underskatta inte den effekten.


4. ”Alla mina konkurrenter har det.” Se punkt 2.

 

5. Du vill sticka ut! Att trycka ett visitkort skapar kreativa möjligheter du inte kommer i närheten av om du bara är digital. Format, material, färger, tryckeffekter (se mer nedan).


6. Du ska åka till Japan. Då är visitkortet både heligt och en vetenskap. Det måste vara på japanska. Din titel avgör vem du får träffa. Materialet är superviktigt, fint ska det va! Här gäller det att ta hjälp av proffs.


7. Du nätverkar mycket. Tänk själv när du står vid ståbordet och delar visitkort med 5-6 andra. Syns du eller skäms du?


8. Du verkar i en konservativ bransch. Tänk då på; sober formgivning, seriösa typsnitt, återhållsamt i färger och effekter.


9. Alla visitkort har en baksida! Bästa stället att samla dina digitala länkar; hemsida, Linkedin, Facebook, Instagram, Twitter, Snapchat, SlideShare, Youtube... Det börjar ju faktiskt bli mycket att hålla reda på nu.


10. Du vill ju att din logotyp ska synas. Tryckta visitkort syns, lever och sprids.


Frågar du oss så kan vi prata format och form (rektangulära, kvadratiska, runda, triangulära). Papper (tjocklek, färg, glansigt, matt, skrovligt). Annat material (plast, metall, kartong). Effekter (präglat, folierat, stansat). Formgivning (professionell formgivare, snickra själv).


Ladda ner vår gratisguide och få lite mer inspiration. Och tveka inte att kontakta oss för mer information!


VD och ägare

Alexander Jensen