E-Printbloggen

Hur bild-ad är du?

Alexander Jensen - onsdag, december 21, 2016
 

Ja, vi vet! Det här med bilder för tryck och webb kan vara en djungel. Men vi kan ge dig lite enkel hjälp på traven.


För det första ska vi skilja på olika bilder, det finns både foton och illustrationer och dom kan bete sig lite olika. Sedan måste man ha koll på om bilden ska användas för tryck eller om den bara ska användas pånätet. Och innan vi går in på olika filformat så kan vi börja med att titta på om bilden är ”högupplöst” och duger för tryck, eller om den är ”lågupplöst” och bara fungerar för enkla utskrifter eller för användning på nätet.




Högupplöst, mycket information i bilden, många pixlar.



Lågupplöst, lite information i bilden, få pixlar.


Innan du skickar ett foto till tryck kan du göra ett enkelt test. Förstora eller zooma in bilden ordentligt på din skärm. Om fotot fortfarande ser skarpt ut på skärmen är det troligt att det duger för tryck.


För oss som jobbar professionellt med foton gäller programmet Photoshop och filformaten eps, tiff eller jpg. Kommer du med andra format för tryck blir vi ledsna och sätter oss på tvären.


Om fotona bara ska användas för visning på nätet är vi mer öppna och kan även ta emot gif, png eller pdf.


Illustrationer skapar vi i programmet Illustrator och här är finessen att göra dom som vektorgrafik. Det innebär att illustrationen är skapad av linjer och därmed blir skalbar, dvs den kan förstoras hur mycket som helst utan att tappa kvalitet. Gör samma test som med fotot så ser du direkt om illustrationen är vektoriserad. Här vill vi ha formaten ai, eps eller möjligen pdf, allt annat får oss på dåligt humör.


Och så tre jäätteviktiga saker!


1. Om du skickar din logotyp till oss för tryck så måste den vara i ai, eps eller pdf, inget annat duger.


2. Foton du har lagt in i ett Worddokument fungerar inte! Dom syns men dom finns inte – låter konstigt men så enkelt är det,


3. NEJ!! Man får inte ta bilder från nätet hur som helst. Skaffa tillstånd eller köp egna.


VD och ägare
Alexander Jensen

Trycket minskar! Nej, trycket ökar!

Alexander Jensen - måndag, november 28, 2016
 

Ja, vad gäller egentligen? Och har du som ska köpa trycksaker koll på vad som gäller? Eller tycker du kanske att papper är överflödigt i dagens digitala värld? Redan på 1990-talet myntades begreppen ”Det papperslösa samhället” och ”Det papperslösa kontoret” – begrepp som i mångt och mycket helt kommit på skam. Okej att större delen av nyhetsflödet idag är digitalt, men när det kommer till informationsmaterial för alla typer av företag så har bara sättet att hantera tryckt information förändrats radikalt.


Vi som är i tryckbranschen har också förändrat vårt sätt att producera och sälja våra tjänster. Och detta har i stora delar varit en oerhört positiv process – för oss, för våra kunder och för sa

mhället. Precis som i de flesta andra branscher har förändringen skapat både vinnare och förlorare.


Den tekniska utvecklingen


Om vi tittar på gamla/traditionella tryckerimetoder med stora tryckpressar och komplicerade processer så har utvecklingen gått spikrakt nedåt.

Är du nyfiken på tryckkonstens historia finns en fin presentation hos Tekniska Museet 


Men om vi tittar på digitala tryckprocesser ser det ut precis tvärtom. I en rapport som SmitherSpira publicerade redan 2014 ser vår framtid mycket ljus ut. Prognosen visar att från 2013 fram till 2024 så kommer digitaltrycket att växa med 225 %.


När jag startade E-Print 1980 hade varken jag, E-Print eller någon annan ens i sin vildaste fantasi kunnat förutspå den digitala utvecklingen, folks förändrade köpbeteende och möjligheterna att kunna hitta information, läsa och dela material tack vare Internet, webbplatser och sociala medier. Och liksom andra stora paradigmskiften har givetvis vår bransch förändrats.



Nu och framåt




Vår vardag har också förändrats genom att fler och fler trycksaksansvariga gör mycket original själva – men som egentligen inte har full kunskap om hur man designar bra trycksaker, och därför behöver hjälp och stöd från sin oss.


Digitaltrycket växer av självklara skäl, t ex genom ett utökat behov av att kunna trycka mindre upplagor och varianter på upplagor, samt personifiering som är möjligt på ett helt annat sätt genom digitaltryckning. Och detta skapar möjligheter att göra trycksakerna ännu mer målgruppsinriktade och koppla ihop den analoga och den digitala världen än mer.


Det har gjort att E-Print de senaste åren har förvärvat flera bolag för att även i framtiden fortsätta att vara längst fram i utvecklingen:


  • Nimbus Communication– vår egen reklambyrå/produktionsbyrå

  • AMAB – vårt kontors- och profilproduktföretag

  • Postwork – vår egen DR-specialist med allt inom adresser och distribution

Tillsammans med dig vill vi fortsätta att utveckla tryck och kommunikation!


Läs mer om våra tjänster på www.eprint.se/tjanster



VD och ägare
Alexander Jensen