E-Printbloggen

God Jul till alla!

Alexander Jensen - torsdag, december 14, 2017


Passar på att lägga in några rader innan jul. Korta, men nog så viktiga!


Framför allt viktiga för den grupp som vi i år både skänker en extra tanke och vår julgåva. Alla barn – och hjältar – som tillsammans med nära och kära kämpar mot cancer. Vår önskan, som vi tror att alla delar, är att alla drabbade ska bli friska och kunna leva fullgoda liv.


Känner du som vi, får du gärna bidra med en extra gåva och en extra tanke du också!


Med önskan om en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År!



VD och ägare
Alexander Jensen

Vad är du färgad av?

Alexander Jensen - måndag, november 27, 2017


Tänk vad enkelt det skulle vara om samma färg var likadan – om du förstår hur jag menar. Men nu är det inte riktigt så. Ibland så är det till och med så att samma färg kan se väldigt olika ut beroende på var du ser den.


Därför vill vi gärna försöka reda ut begreppen litegrann, utan att bli alltför tekniska.


Om vi kan prata samma färgspråk från början så undviker vi missförstånd, och du får en trycksak som stämmer överens med dina förväntningar.


Det finns några enkla saker att tänka på när vi pratar färger:
1. De färger du ser på en bildskärm kommer aldrig att se likadana ut på papper.
Vi kan försöka komma nära, men en bildskärm visar bakbelysta färger i digital form, det går inte att efterlikna helt på papper.
2. Om du dessutom jämför två bildskärmar så kan du vara ganska säker på att färgerna skiljer sig åt mellan skärmarna.
3. Samma färg kommer också att se olika ut beroende på vilket papper du vill att vi ska trycka på. Obestruket, matt, silk eller glättat papper ger dig fyra olika resultat vid vanligt offset- eller digitaltryck.
4. Och om vi sedan använder en storformatsskrivare för att printa en affisch eller Rollup så får vi troligen ytterligare nyansskillnader.


MEN... ta nu inte detta alltför negativt.

Det viktiga är att vi är medvetna om de begränsningar och möjligheter som finns innan vi trycker.


Och om du vill så tar vi alltid – om tid finns – fram provtryck så att du kan bedöma och bestämma hur just du vill ha dina trycksaker.


Vill du veta mer om detta så pratar du med din kontaktperson hos oss. Nu direkt eller nästa gång ni ses!



VD och ägare
Alexander Jensen

Hur stort är ett papper egentligen?

Alexander Jensen - måndag, oktober 16, 2017


Bra fråga - svaret är väl A4? Men hur stort är ett A4-papper*? Och den mer intressanta frågan: varför? Det vill säga, vem kom på att ange pappersformat på detta sätt och varför?


Det är en ganska lång historia som började på 1700-talet med en tysk fysiker som hette Lichtenberg. Den som är intresserad av hela historien kan med fördel läsa mer på https://sv.wikipedia.org/wiki/Pappersformat


För oss i tryckeribranschen är det viktigaste att vi och våra kunder pratar samma språk när vi bestämmer vilka format olika trycksaker ska ha. Format som kan bestämmas av många olika faktorer;


  • ska trycksaken passa i vanliga pärmar? A4 är nästan helt givet.
  • ska den synas och vara lättläst men ändå vara hyfsat enkel att ta med? A5 kanske?
  • ska den få plats i fickan? A6 eller kanske lite mindre?

Poängen är att i stort sett alla tryckpressar är anpassade efter A-formaten, vilket gör att ekonomi går hand-i-hand med minimalt pappersspill. Men det är inte hela sanningen. Det finns gott om andra standardiserade format som fungerar ekonomiskt och som samtidigt kan göra att din trycksak sticker ut lite mer från mängden.


Ett gott råd är att du – när du ska skapa eller beställa en trycksak – pratar med tryckeriet så tidigt som möjligt. Vi kan ge dig råd i allt som rör pappersvalet och hur det inverkar på utseende och intryck, tryckekonomi och inte minst kostnader för distribution. Ett smart val kan spara många sköna kronor i porto- eller fraktkostnader.


För att hjälpa dig på traven har vi gjort en liten smart fickguide med uppgifter om de vanligaste formaten, trycksaksvikter, mm, fråga efter den nästa gång vi ses. Eller ladda ner den här.


*Ett A4-papper är exakt 210 mm brett och 297 mm högt.


VD och ägare
Alexander Jensen

Livet är inte bara fotboll och friidrott!

Alexander Jensen - måndag, augusti 21, 2017

 

Efter en ganska märklig sommar med måttliga temperaturer –lite regn, men skön avkoppling – är det dags för ny- och omladdning. Och en kommande ny säsong i hockeyallsvenskan!


Nej, det är inte optimalt att AIK ligger kvar där – men som sponsor ser vi fram emot en häftig säsong med publiksuccéer mot till exempel Leksand. En klassiker oavsett division.


Och på E-Print gillar vi läget. Vill du hänga med på en match, kontakta mig redan nu så ordnar vi en helkväll med match och mat.


Dessutom har vi ju säsongens publikmatch då AIK bjuder alla supporters på gratis inträde! Självklart är vi med och bidrar till denna happening. Var med och fyll Globen du också.


Mer information om gratismatchen återkommer vi till så fort datumet är spikat.


Vi ses på läktaren säsongen 17/18 för att heja fram vårt favoritlag!


Väl mött!
Alexander Jensen
VD och ägare

Peking i Kina, São Paulo i Brasilien, Lima i Dalarna – våra kunder har aldrig varit närmare! Eller som man också kan säga: vår vardag som producent av avhandlingar för våra blivande specialister är härlig, häftig och högtidlig!

Alexander Jensen - onsdag, juni 14, 2017


Det är inte helt lätt att sätta en enda rubrik på ett inlägg som handlar om globalisering, kompetens och lokal serviceanda på en och samma gång. Och där vår styrka som en lokal, central och givetvis global leverantör spelar stor roll för våra kunder!


Då vi jobbar med många av dom stora institutionerna har vi både förmånen och utmaningen att jobba med dagens och morgondagens specialister inom en mängd olika områden. Gemensamma nämnaren för vår del är utmaningen att hantera önskemål, tolka uttryck och färdigställa avhandlingar för väldigt olika beställare – där vi också kan bidra med vår specialistkunskap. Papper, färger, bildhantering, effekter mm. Och med snabba leveranstider av färdiga trycksaker. Beställningar som ofta sker i en stressad situation, där våra kunder inte ska behöva känna oro över sena deadlines och tekniska frågor. Men med dagens automatiserade system – med E-Print i framkant – fungerar detta både normalt, snabbt och effektivt.


Och vi är både oerhört stolta och lagom blygsamt ödmjuka över alla våra väldigt nöjda kunder inom detta område. Eller som en av våra kunder sa: ”Det som är en av mitt livs största händelser är vardagsmat för er, ändå hanterade ni mig på ett verkligen bra och högklassigt sätt!!!”


Om du vill veta mer och är intresserad av att se exempel på detta, kontakta mig på a.jensen@eprint.se eller vår försäljningschef Sven-Eric Ingblom på s-e.ingblom@eprint.se



VD och ägare
Alexander Jensen

Varför vill E-Print sponsra AIK Hockey?

Alexander Jensen - onsdag, maj 17, 2017


Handen på hjärtat – jag är ett stort AIK-fan och det finns dessutom många fler hos oss. Så det är självklart en bidragande orsak till valet av just detta lag.


Men huvudorsaken till att vi engagerar oss och lägger tid och pengar på sponsring är för att vi aktivt vill ta del av och stötta samhället till det bättre. Och naturligtvis är vår förhoppning och tanke att det också ska bidra till goda affärer med många vinnare.


Vi vill också att vår sponsring ska vara tillgänglig för alla samhällsgrupper. Därför känns det självklart att satsa på ett område där vi kan nå ut till stora grupper och där gemenskapen är central, vilket gör valet att sponsra en idrottsklubb naturligt.


Om du som läser detta är det minsta idrottsintresserad så förstår du ganska säkert vad vi menar. Och vi hoppas att du (även om du inte håller på just AIK) också ser nyttan av vårt engagemang – och vill vara med och dela det.


Klicka HÄR så kommer du till AIK Hockeys sponsorsida som är full med erbjudanden för alla gnagare (och alla andra)!


Och så ses vi väl på läktaren säsongen 17/18 för att heja fram vårt favoritlag!



Väl mött!
Alexander Jensen
VD och ägare

Blir du lack*? Eller bara matt*?

Alexander Jensen - onsdag, maj 03, 2017


Oavsett vilket så behöver du självklart ha en partner som kan tolka och uppfylla dina behov av kommunikation på rätt nivå.


Och i vår extremt digitala* värld, någon som kan reda ut och presentera hur du IRL* kan hjälpa dig att vara analog* på ett sätt som gör att du både sticker ut och blir ihågkommen.


På rätt nivå menar vi någon som både kan hjälpa dig med innehållet – om det behövs – men framför allt förstår hur man...

  • designar budskap
  • förpackar det
  • väljer rätt papper
  • kan föreslå extra effekter*
  • har koll på value for money*
...vilket leder till ROI*.

OOPS! Det är nu alla val kan uppstå. Men du kan vara lugn, ta kontakt med oss så guidar vi dig genom alla möjligheter som får dig och din kommunikation att synas och ge avtryck.


* Digital kommer från engelskans digit (för siffra) som i sin tur kommer från latinets digitus i betydelsen finger. Konstigare än så är det inte :)
* Analog, se IRL.
* IRL. In real life – dvs där vi alla är den mesta av vår tid.
* Effekter, lack, matt. Japp, vi kan ge dig hur många olika förslag som helst. Blanka papper. Matta papper. Olika lackeffekter. Präglingar. Folieringar. Med mera...
* Value for money. Äsch, du fattar...
* ROI. Om du inte fattar denna så kanske du ska välja en annan partner?

VD och ägare
Alexander Jensen

Är social och digital marknadsföring döden för tryckbranschen?

Alexander Jensen - fredag, februari 03, 2017

 

Det finns de som hävdar det – vi på E-Print  och Marketinghouse tror tvärtom. Dels så kan man numera trycka upp exakt det antal som man behöver för stunden, kampanjen, eventet etc. Inga pengar läggs på överex som inte går åt eller delats ut. Du kan även göra ändringar hela tiden inför nya upplagor.

Dessutom ökar trenden med att personifiera innehållet i all digital marknadsföring. Och då pratar vi inte bara om att skriva förnamn t ex i epostutskick. Det finns en massa andra möjligheter till personifierad marknadsföring vilket gör att fler känner att man riktar sig till just dem. Vilket i lika hög grad gäller det tryckta materialet.

 

Men även om du inte trycker lika stora upplagor längre så ökar ändå behovet av att ha professionellt material för att kunna dela ut ut i t.ex i sociala medier, i bloggen, epostutskick, på webben etc.

Som Annica Thorberg från Marketinghouse visade i sin Linkedin-presentation på E-Prints frukostseminarium den 3 februari 2017, måste man som företag i sin content marketing-strategi ha en tydlig plan för vilken typ av material som ska läggas till själva texten. Idag är det viktigare än någonsin, särskilt eftersom det flödar så otroligt mycket innehåll på Linkedin. De inlägg som får störst uppmärksamhet, gillare, kommentarer och delningar har alltid bra media (bild, infografik, cinemagrafik eller en video).

Jag ser dagligen företag som på Linkedin lägger ut material i form av PDF:er, bilder, videos etc som är av rätt dålig kvalitet.  Eller t o m använder material som inte är självklart att man har rätt att använda.

Och en av framgångarna på sociala medier för att få uppmärksamhet är just att olika typer av inlägg är snygga, sticker ut och skapar nyfikenhet ökar intresset, engagemanget och t o m får läsaren att klicka på länken just in till ditt företag

I inbound marketingstrategi är digitalt framtaget material nyckeln

 

I en inbound marketing-strategi handlar det om att jobba med tre delstrategier, SEO (sökoptimering på webb), sociala medier och blogg. Allt i syfte att öka trafiken in till webben och konvertera besökare till leads. Och har ditt företag påbörjat detta arbete, ja då är det ännu viktigare att det affärsnyttiga materialet ditt företag tar fram har en professionell profil.

Min uppfattning är att det för sociala medier gäller samma regler som för all annan kommunikation; bara för att man har en bra kamera blir man inte en professionell fotograf, och bara för att man har Photoshop eller Indesign så blir man inte en bra reklambyrå. Bättre då att ta hjälp för att skapa professionellt material, mallar, layouter etc.


Det är därför E-Print inte bara har satsat på att vara ett digitaltryckeri utan erbjuder reklambyråhjälp, utskicksexpertis och profil- och presentprodukter – allt under samma tak. Med allt detta på plats ökar din och företagets chanser att synas bättre i alla kanaler och få bättre resultat.


Vill du ha presentationen från frukostseminariet den 3 februari är du varmt välkommen att hämta den här



VD och ägare

Alexander Jensen

Behöver man verkligen trycka analoga visitkort?

Alexander Jensen - onsdag, januari 18, 2017


Ja, måste man det? Vi lever väl i den moderna, digitala eran! Eller kan det finnas olika skäl som fortfarande gör att det är värt att trycka visitkort? Ja, absolut, jag kan komma på många!


1. Det visar att du är proffsig och tänker på detaljer.


2. ”Vi har alltid gjort så.” Kanske inte det bästa skälet, men OK då. Är det ditt skäl kanske du mest ska fokusera på lågt pris och inte så mycket annat.


3. Den du ger kortet till kan enkelt ge det vidare – underskatta inte den effekten.


4. ”Alla mina konkurrenter har det.” Se punkt 2.

 

5. Du vill sticka ut! Att trycka ett visitkort skapar kreativa möjligheter du inte kommer i närheten av om du bara är digital. Format, material, färger, tryckeffekter (se mer nedan).


6. Du ska åka till Japan. Då är visitkortet både heligt och en vetenskap. Det måste vara på japanska. Din titel avgör vem du får träffa. Materialet är superviktigt, fint ska det va! Här gäller det att ta hjälp av proffs.


7. Du nätverkar mycket. Tänk själv när du står vid ståbordet och delar visitkort med 5-6 andra. Syns du eller skäms du?


8. Du verkar i en konservativ bransch. Tänk då på; sober formgivning, seriösa typsnitt, återhållsamt i färger och effekter.


9. Alla visitkort har en baksida! Bästa stället att samla dina digitala länkar; hemsida, Linkedin, Facebook, Instagram, Twitter, Snapchat, SlideShare, Youtube... Det börjar ju faktiskt bli mycket att hålla reda på nu.


10. Du vill ju att din logotyp ska synas. Tryckta visitkort syns, lever och sprids.


Frågar du oss så kan vi prata format och form (rektangulära, kvadratiska, runda, triangulära). Papper (tjocklek, färg, glansigt, matt, skrovligt). Annat material (plast, metall, kartong). Effekter (präglat, folierat, stansat). Formgivning (professionell formgivare, snickra själv).


Ladda ner vår gratisguide och få lite mer inspiration. Och tveka inte att kontakta oss för mer information!


VD och ägare

Alexander Jensen

Hur bild-ad är du?

Alexander Jensen - onsdag, december 21, 2016
 

Ja, vi vet! Det här med bilder för tryck och webb kan vara en djungel. Men vi kan ge dig lite enkel hjälp på traven.


För det första ska vi skilja på olika bilder, det finns både foton och illustrationer och dom kan bete sig lite olika. Sedan måste man ha koll på om bilden ska användas för tryck eller om den bara ska användas pånätet. Och innan vi går in på olika filformat så kan vi börja med att titta på om bilden är ”högupplöst” och duger för tryck, eller om den är ”lågupplöst” och bara fungerar för enkla utskrifter eller för användning på nätet.




Högupplöst, mycket information i bilden, många pixlar.



Lågupplöst, lite information i bilden, få pixlar.


Innan du skickar ett foto till tryck kan du göra ett enkelt test. Förstora eller zooma in bilden ordentligt på din skärm. Om fotot fortfarande ser skarpt ut på skärmen är det troligt att det duger för tryck.


För oss som jobbar professionellt med foton gäller programmet Photoshop och filformaten eps, tiff eller jpg. Kommer du med andra format för tryck blir vi ledsna och sätter oss på tvären.


Om fotona bara ska användas för visning på nätet är vi mer öppna och kan även ta emot gif, png eller pdf.


Illustrationer skapar vi i programmet Illustrator och här är finessen att göra dom som vektorgrafik. Det innebär att illustrationen är skapad av linjer och därmed blir skalbar, dvs den kan förstoras hur mycket som helst utan att tappa kvalitet. Gör samma test som med fotot så ser du direkt om illustrationen är vektoriserad. Här vill vi ha formaten ai, eps eller möjligen pdf, allt annat får oss på dåligt humör.


Och så tre jäätteviktiga saker!


1. Om du skickar din logotyp till oss för tryck så måste den vara i ai, eps eller pdf, inget annat duger.


2. Foton du har lagt in i ett Worddokument fungerar inte! Dom syns men dom finns inte – låter konstigt men så enkelt är det,


3. NEJ!! Man får inte ta bilder från nätet hur som helst. Skaffa tillstånd eller köp egna.


VD och ägare
Alexander Jensen