E-Printbloggen

Vi ordnar högtryck i sommar!

Alexander Jensen - onsdag, juni 20, 2018

 

Det drar ihop sig till ännu en semesterperiod och precis som vanligt håller vi öppet hela sommaren. Du kan i lugn och ro lägga dig i hängmattan och lita på att vi levererar dina trycksaker när du önskar.


Inför sommaren kan vi med glädje se tillbaka på ett fint första halvår med många utvecklande jobb och nöjda kunder. Något som sporrar oss att fortsätta att öka trycket! På alla sätt som vi kan bidra till.


Fast egentligen är det ju inte högtryck vi vill att du ska ägna dig åt. Att lägga papper på hög är faktiskt väldigt omodernt i dagens läge. Med vår digitala maskinpark så handlar det mer om lågtryck – dvs du beställer bara det du behöver för dagen, kan förändra ditt material löpande och alltid ha uppdaterade trycksaker.


Vi önskar alla – både befintliga och kommande – kunder och vänner en riktigt skön sommar!



VD och ägare
Alexander Jensen

Skolbänken lockar fortfarande!

Alexander Jensen - tisdag, juni 12, 2018


Ännu en gång har vi haft ett par mycket lyckade frukostseminarier om papper. Och vi är mycket glada över att se hur våra kunder – trots mycket erfarenhet som trycksaksbeställare – både vill lära sig mer och uppdatera sina papperskunskaper.


Ett par dagar i maj träffades vi i pappersbutiken hos Antalis för att umgås och prata papper. Ett ämne som engagerar och med en utveckling som inte på något sätt står still.


Jag samlar några snabba insikter för dig som inte kunde närvara denna gång (det blir fler tillfällen, vi lovar):

  • Skogen räcker mer än väl för allt tryck vi producerar, idag finns mer skog i Sverige än för både 50 och 100 år sedan.
  • Dom svenska pappersbruken är sedan länge mycket miljövänliga. Du kan både fiska i, bada i och dricka(!) vattnet som släpps ut från bruken.
  • Papper är skapat av träfiber och vatten som pressats ihop i ett skikt.
  • Kartong är sammansatt av tre skikt, därför blir kartong både styvare och tåligare.
  • Ytvikt ska det heta, inte gramvikt, och ytvikt är helt enkelt den vikt som en kvadratmeter papper har.
  • Ytvikten säger inte mycket om varken tjocklek eller styvhet hos ett bestämt papper. För att välja rätt måste man titta på om det är blankt, matt eller obestruket.
  • Däremot kan man vara ganska säker på att ett tunnare papper är mer genomskinligt än ett tjockare.

Och visst är det så att vi som dagligen arbetar med papper har lite lättare att välja rätt papper för just din trycksak – en kunskap som vi mer än gärna delar med oss av. Kom in och prata med någon av våra säljare och projektledare så hjälper vi dig!



VD och ägare
Alexander Jensen

Omöjligt är en åsikt – inte fakta!

Alexander Jensen - måndag, april 30, 2018


Vi träffade Rufus Lidman häromdan. En inspirerande och klok entreprenör som gav oss nya insikter och bekräftade en del av det vi tidigare sett och känt. Han pratade om blockkedjeteknik så att vi alla kan förstå. En teknik (databasbaserad) som revolutionerar transaktioner och som kan förändra världen.


Steget från crowdfunding till att använda blockkedjetekniken går rekordsnabbt. Och självklart behövs en sund skepsis, men med goda partners blir detta mer och mer intressant.


Här kan du läsa mer


VD och ägare
Alexander Jensen

En unik bokrelease!

Alexander Jensen - måndag, april 23, 2018


Vi är mycket stolta över att, i samarbete med Micke Becker, kunna presentera ett unikt tryckprojekt. 1996 startade Micke Becker Sveriges mest kända nattklubb – Spybar.

Sedan dess har det, som man säger, runnit en del vatten under broarna. Och nu har Micke sedan flera år tillbaka sitt engagemang i Becker Network – ett nätverk för ägare och/eller beslutsfattare med inriktning på affärer.


Efter mer än ett års arbete blev boken om Becker Network äntligen verklighet.

Nätverket, med mottot Power of Friendship, består av drygt 80 företag som alla delar en vision om framgångsrika affärer – med varandra och externt.

På närmare 350 sidor i 4-färg visar vi en kavalkad av bilder med nätverkets medlemmar, alla resor och de event som ingår i medlemskapet.


Med bildhantering, originalproduktion, projekthantering och tryckkunskap står E-Print, tillsammans med Becker Network, för en produktion av ett medlemsmagasin utöver det vanliga.


Med releasekvällen, torsdag 12 april, gav vi tryckbranschen en uppdatering i hur man jobbar med mer omfattande trycksaker samtidigt som vi visade vårt nätverk hur ett modernt kommunikationsföretag arbetar.



VD och ägare
Alexander Jensen

AMAB blir nu E-Print – Nya tidens kontorsprodukter

Alexander Jensen - onsdag, februari 21, 2018


Efter att i många år arbetat med varumärket ”AMAB”, moderniserar vi nu vår kommunikation och kommer framöver att arbeta under namnet ”E-Print – Nya tidens kontorsprodukter”.


Det är ett naturligt steg i vår strävan att presentera E-Print som din kompletta leverantör av allt inom kommunikation. Du som befintlig kund kommer inte att märka någon skillnad i våra dagliga kontakter. Vi kommer att fortsätta att leverera allt inom kontors- och profilprodukter precis som tidigare. Vår avsikt är att ytterligare lyfta vårt redan starka och inarbetade varumärke och förenkla vår kommunikation.


Vi kommer successivt att förändra och ytterligare förbättra vår digitala närvaro, men redan nu kan du klicka här och se hur vår nya profil tar form.


Och snart kommer nästa steg där vi lanserar en helt ny webbshop där du kan handla allt inom profil- och reklamprodukter. Vi återkommer inom kort med mer information om detta.


VD och ägare
Alexander Jensen

Tryck till - även i år!

Alexander Jensen - torsdag, januari 25, 2018

Nu bjuder vi på hockeyfest på Hovet!

Alexander Jensen - tisdag, december 19, 2017


Äntligen är det dags för säsongens publikmatch. Fredag 26 januari tar vi emot Modo på Hovet – och du är bjuden. Vi står för biljetten och bjuder även på trevligt sällskap och en öl eller två.


Alla som kommer bidrar också till AIK:s hockeysatsning. För varje åskådare skänker vi, och alla övriga sponsorer, en krona. Fyller vi Hovet blir det många sköna kronor till både elit- och ungdomssatsning.


Visst vill du också hänga med och se högklassig hockeyunderhållning!


Kontakta din kontaktperson omgående så ser vi till att du säkert har en plats.


Vi ses på läktaren för att heja fram vårt favoritlag!



Väl mött! Alexander Jensen
VD och ägare

God Jul till alla!

Alexander Jensen - torsdag, december 14, 2017


Passar på att lägga in några rader innan jul. Korta, men nog så viktiga!


Framför allt viktiga för den grupp som vi i år både skänker en extra tanke och vår julgåva. Alla barn – och hjältar – som tillsammans med nära och kära kämpar mot cancer. Vår önskan, som vi tror att alla delar, är att alla drabbade ska bli friska och kunna leva fullgoda liv.


Känner du som vi, får du gärna bidra med en extra gåva och en extra tanke du också!


Med önskan om en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År!



VD och ägare
Alexander Jensen

Vad är du färgad av?

Alexander Jensen - måndag, november 27, 2017


Tänk vad enkelt det skulle vara om samma färg var likadan – om du förstår hur jag menar. Men nu är det inte riktigt så. Ibland så är det till och med så att samma färg kan se väldigt olika ut beroende på var du ser den.


Därför vill vi gärna försöka reda ut begreppen litegrann, utan att bli alltför tekniska.


Om vi kan prata samma färgspråk från början så undviker vi missförstånd, och du får en trycksak som stämmer överens med dina förväntningar.


Det finns några enkla saker att tänka på när vi pratar färger:
1. De färger du ser på en bildskärm kommer aldrig att se likadana ut på papper.
Vi kan försöka komma nära, men en bildskärm visar bakbelysta färger i digital form, det går inte att efterlikna helt på papper.
2. Om du dessutom jämför två bildskärmar så kan du vara ganska säker på att färgerna skiljer sig åt mellan skärmarna.
3. Samma färg kommer också att se olika ut beroende på vilket papper du vill att vi ska trycka på. Obestruket, matt, silk eller glättat papper ger dig fyra olika resultat vid vanligt offset- eller digitaltryck.
4. Och om vi sedan använder en storformatsskrivare för att printa en affisch eller Rollup så får vi troligen ytterligare nyansskillnader.


MEN... ta nu inte detta alltför negativt.

Det viktiga är att vi är medvetna om de begränsningar och möjligheter som finns innan vi trycker.


Och om du vill så tar vi alltid – om tid finns – fram provtryck så att du kan bedöma och bestämma hur just du vill ha dina trycksaker.


Vill du veta mer om detta så pratar du med din kontaktperson hos oss. Nu direkt eller nästa gång ni ses!



VD och ägare
Alexander Jensen

Hur stort är ett papper egentligen?

Alexander Jensen - måndag, oktober 16, 2017


Bra fråga - svaret är väl A4? Men hur stort är ett A4-papper*? Och den mer intressanta frågan: varför? Det vill säga, vem kom på att ange pappersformat på detta sätt och varför?


Det är en ganska lång historia som började på 1700-talet med en tysk fysiker som hette Lichtenberg. Den som är intresserad av hela historien kan med fördel läsa mer på https://sv.wikipedia.org/wiki/Pappersformat


För oss i tryckeribranschen är det viktigaste att vi och våra kunder pratar samma språk när vi bestämmer vilka format olika trycksaker ska ha. Format som kan bestämmas av många olika faktorer;


  • ska trycksaken passa i vanliga pärmar? A4 är nästan helt givet.
  • ska den synas och vara lättläst men ändå vara hyfsat enkel att ta med? A5 kanske?
  • ska den få plats i fickan? A6 eller kanske lite mindre?

Poängen är att i stort sett alla tryckpressar är anpassade efter A-formaten, vilket gör att ekonomi går hand-i-hand med minimalt pappersspill. Men det är inte hela sanningen. Det finns gott om andra standardiserade format som fungerar ekonomiskt och som samtidigt kan göra att din trycksak sticker ut lite mer från mängden.


Ett gott råd är att du – när du ska skapa eller beställa en trycksak – pratar med tryckeriet så tidigt som möjligt. Vi kan ge dig råd i allt som rör pappersvalet och hur det inverkar på utseende och intryck, tryckekonomi och inte minst kostnader för distribution. Ett smart val kan spara många sköna kronor i porto- eller fraktkostnader.


För att hjälpa dig på traven har vi gjort en liten smart fickguide med uppgifter om de vanligaste formaten, trycksaksvikter, mm, fråga efter den nästa gång vi ses. Eller ladda ner den här.


*Ett A4-papper är exakt 210 mm brett och 297 mm högt.


VD och ägare
Alexander Jensen